عمل آزاد سازی چسبندگی روده ها

عمل آزاد سازی چسبندگی روده ها و اپاندکتومی لاپاروسکوپیک

به طور معمول، بافت ها و اندام های داخلی بدن سطوح لغزنده ای دارند که از چسبیدن اندام ها به یکدیگر جلوگیری می کنند. اما در هنگام چسبندگی شکم، بافت ها و اندام های موجود در حفره شکم به هم بچسبند. اصطلاح چسبندگی شکم به تشکیل بافت زخم بین حلقه ‌های روده (روده کوچک یا بزرگ) و پوشش داخلی دیواره شکم یا سایر اندام ها در حفره شکمی اشاره دارد. چسبندگی همچنین می تواند بین حلقه های روده کوچک و بزرگ ایجاد شود.چسبندگی از التهاب در سطح اندام های شکمی یا پوشش صفاقی حفره شکمی ناشی می شود. علت التهاب می تواند بسیار متفاوت باشد. چسبندگی همچنین در مبتلایان به پریتونیت (التهاب صفاقی) دیده می شود. یکی دیگر از دلایل غیر طبیعی چسبندگی شکم، آندومتریوز است.

در بیشتر بیماران، چسبندگی باعث ایجاد مشکلات سلامتی نمی شود. . با این وجود، در تعداد کمی از افراد که چسبندگی دارند، بندهای الیافی بافت اسکار روده ها به طور کامل یا جزئی مسدود می شود. به این حالت، انسداد روده گفته می شود.

به ندرت، قسمتی از روده به دور باندی که دچار چسبندگی شده پیچیده می شود و خونرسانی به روده را مختل می کند و به اصطلاح باعث “خفه شدن روده” می شود و بخش غیرطبیعی روده شروع به مردن می کند. در صورت بروز این شرایط اضطراری فرد باید فوراً تحت عمل جراحی قرار بگیرد. چسبندگی در بیمارانی که هرگز عمل جراحی شکمی انجام نداده اند به ندرت دیده می شود اما در افرادی که چندین عمل جراحی شکمی داشته اند، بسیار شایع است.