دکتر عبدالعلی رازقیاندکتر عبدالعلی رازقیاندکتر عبدالعلی رازقیان
تهران -جهت ارتباط با آقای دکتر با تلفن 09131092004تماس حاصل نمائید.
دکتر عبدالعلی رازقیاندکتر عبدالعلی رازقیاندکتر عبدالعلی رازقیان

(Intragastric Balloon)بالون معده

gastric_balon
بالون معده (Intragastric Balloon):

در جراحی بالون معده، بالونی سیلیکونی مملو از سالین در معده به منظور کاهش وزن قرار داده میشود که بعلت کاهش حجم معده و در نتیجه کاهش حجم غذای مصرفی و احساس سیری زودهنگام به کاهش وزن می انجامد. این پروسیجر نیز همانند سایر پروسیجر های لاغری نیازمند رعایت و تغییر رژیم غذایی پس از انجام ان میباشد و بایستی پس از ان شیوه زندگی سالم تری برای خود برگزینید.

چرا باید از بالون معده استفاده کنیم؟

قرار گرفتن یک بالون در معده میتواند سبب کاهش حجم غذایی که میوانید مصرف کنید، میشود و بنابراین با کاهش غذای مصرفی مقدار زیادی از وزن شما کاسته میشود و این کاهش وزن سبب پیشگیری از بیماری های مرتبط با وزن بالا همچون: بیماریهای قلبی-عروقی، فشار خون بالا، اپنه خواب، انواع بیماری های کبدی و کبد چرب، دیابت نوع 2 و یا ریفلاکس اسید معده میشود.

چه کسانی کاندید مناسب این نوع جراحی هستند؟
  • کسانی که شاخص توده بدنی BMI بین 40-30 دارند.
  • کسانی که قصد تغییر شیوه زندگی و عادت های غذایی خود را دارند و پیش از ان تلاش خود را برای کاهش وزن کرده اند اما به نتیجه دلخواه نرسیده اند.

دقت داشته باشید این جراحی برای تمام کسانی که دچار وزن اضافه هستند، مناسب نمیباشد وبهتر از پیش از تصمیم گیری با پزشک خود درباره بهترین روش مشورت کنید.

جراحی بالون معده چگونه انجام میشود؟
  • این پروسیجر بوسیله اندوسکوپی انجام میشود و یک جراحی سرپایی محسوب میشود.
  • پیش از انجام اندوسکوپی تیم جراحی شما را بیهوش کرده و لوازم مناسب را فراهم میکنند.
  • سپس جراح کاتتر (لوله باریک) را که حاوی بالون است از طریق حلق به سمت معده هدایت میکند.

این جراحی در حدود 30 دقیقه با طول می انجامد و پس از 2-1 ساعت میتوانید به خانه بازگشته واستراحت کنید.

چه کارهایی را پیش از انجام بالن معده بایستی انجام دهیم؟

پیش از انجام این پروسیجر تیم جراحی وضعیت سلامت شما را ارزیابی کرده و تست های مختلفی را باید انجام دهید تا وضعیت دقیق شما مشخص شود. در این حین ممکن است متخصص تغذیه رژیم غذایی خاصی تا زمان انجام پروسیجر برای شما تنظیم کند.

چه کارهایی را پس از انجام بالون معده باید انجام دهیم؟

6 ساعت پس از انجام این پروسیجر میتوانید مقدار کمی مایعات استفاده کنید و رژیم استفاده از مایعات در حدود 2 هفته بایستی ادامه داشته باشد و پس از ان میتوانید از موادغذایی نرم استفاده کنید. در هفته سوم میتوانید رژیم غذایی معمول خود را مصرف کنید.

حدود 6 ماه پس از قرارگیری بالون در معده، بالون را بوسیله اندوسکوپ از معده خارج کرده و سپس بسته به شرایط بالون جدیدی را قرار داده و یا قرار نمی دهند.

منبع:https://www.mayoclinic.org