ترمیم زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشر به معنای خراش یا زخم عمیقی به قطر حدود 1 تا 2 سانتی متر می باشد که عمدتا در ناحیه اثنی عشر ایجاد می شود.  برخلاف باور مردم، شایع ترین محل ایجاد زخم معده نمی باشد. معمولا در 90 درصد موارد در زخم ها در ناحیه اثنی ایجاد می شود و در 10 تا 20 درصد موارد ممکن است در معده اتفاق بیفتد. زخم های این مکان احتمال بدخیمی شدن را ندارند اما زخمی های ایجاد شده در معده احتمال بدخیم شدن آنها وجود دارد، به همین دلیل زخم معده بعد از آندوسکوپی نمونه برداری می شوند در حالی که درمان زخم های اثنی عشر بدون نمونه برداری توسط پزشک متخصص گوارش آغاز می شود. به لحاظ شیوع حدود 10 درصد همه افراد به خصوص کشورهای در حال پیشرفت که شیوع زخم اثنی عشر و معده در آن بالاتر است به این بیماری مبتلا هستند.

علل ایجاد زخم اثنی عشر عمل جراحی
علل ایجاد زخم اثنی عشر
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری: باکتری موجود در معده (اغلب در افراد بدون علائم) نقش مهمی در ایجاد زخم‌های اثنی‌عشری دارد و اغلب عامل        ناتوانی در درمان با داروهای سرکوب اسید است.
  • ترشح بیش از حد اسید معده: این حالت در برخی، اما نه در همه موارد زخم اثنی‌عشر (و معده) یافت می‌شود.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID): به طور گسترده‌ای در برخی از بیماران باعث زخم معده می‌شوند.
  • سیگار کشیدن: ممکن است موجب ایجاد زخم‌های اثنی‌عشر شود . به نظر نمی‌رسد که الکل و کافئین تاثیری داشته باشند.
  • مصرف بیش از حد مسکن ها: دومین علت شایع این زخم ها مصرف مسکن ها می باشند.
علائم زخم اثنی عشر

این زخم ها معمولا به صورت درد یا سوزش در ناحیه بالای شکم و زیر استخوان جناق احساس می شود. معمولا این علائم هنگام گرسنگی افزایش پیدا می کند و معمولا با مصرف شربت های ضد اسید و مصرف غذا بهبود پیدا می کند و حتی ممکن است فرد را از خواب بیدار کند و معمولا هنگام گرسنگی تشدید می شود.

تشخیص زخم اثنی عشر

تشخیص دقیق زخم ها به روش آندوسکوپی معده می باشد و باید از مصرف خودسرانه دارو جهت کاهش درد جدا خودداری شود و در صورت مشاهده هر یک از علائم، به پزشک متخصص گوارش مراجعه شود. بعد از تشخیص خوشبختانه با مصرف دو تا 4 هفته دارو زخم ها بهبود پیدا می کند مگر زخم هایی که بزرگ باشند و ممکن است برای بهبود آنها، زمان طولانی تری نیاز باشد. 50 درصد زخم ها هیچ گونه علامتی ندارند به همین فرد احساس ناراحتی نمی کند و به پزشک هم مراجعه نمی کند بنابراین ممکن است زخم پیشرفت کند و به سمت عوارض کشش پیدا کند.

پیشگیری از ایجاد زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشر بیماری است که در صورت درمان به موقع می توان از پیشروی آن جلوگیری کرد. اما اگر به این بیماری مبتلا نیستید ولی نگران ابتلا به آن هستید بهتر است یک برنامه ریزی دقیق برای تغییر سبک زندگی خود داشته باشید. کنترل عصبانیت، حرص نخوردن، عدم وارد کردن استرس به خود، با آرامش غذا خوردن، مصرف غذاهای مناسب و جویدن کافی غذا از جمله عواملی است که می تواند از بروز زخم های معده و اثنی عشر جلوگیری کند.

• اگر زخم منجر به خونریزی شدید یا سوراخ شدن و زخم بسیار شدید منجر شود.

مهم ترین عارضه این است که معده یا اثنی عشر در محل سوراخ شود و زمانی که سوراخ شود محتویات اسیدی وارد محوطه باز شکم می          شود و یک درد بسیار شدید به طور ناگهانی در معده یا در شکم ایجاد می کند و این افراد معمولا به جراحی اورژانسی نیاز پیدا می کنند.

• انسداد خروجی معده
  • خونریزی های معده به صورت مکرر
سرطان اثنی عشر

سرطان دوازدهه یا اثنی عشر از گروه سرطان‌های نادر بوده و به همین دلیل تا کنون اطلاعات خیلی زیادی از آن منتشر نشده است. با این حال می‌دانیم که تومورهای سرطانی دوازدهه از ورود غذا به روده کوچک جلوگیری می‌کنند که این کار می‌تواند باعث گرفتگی و درد شکم شود. این اولین و مهم‌ترین نشانه چنین سرطانی است. به نظر می‌رسد این سرطان تا زمانی که تومور بزرگ نشده و مانع ورود غذا به روده و بروز چنین علائمی نشود، نشانه خاصی ندارد. به همین دلیل تشخیص زودهنگام آن کار سختی خواهد بود.

برای درمان این نوع سرطان با توجه به پیشرفت بیماری و وضعیت بیمار، می‌توان از شیمی درمانی، پرتو درمانی و عمل جراحی استفاده کرد. هرچه شناسایی بیماری زودتر اتفاق بیفتد، احتمال درمان و بهبودی هم بالاتر خواهد بود. به نظر می‌رسد عوامل زیر می‌توانند در ایجاد این بیماری نقش موثری داشته باشند:

• رژیم غذایی چرب
  • عدم مصرف مواد سالم و مغذی