جراحی های معده

بیماری سرطان معده چیست؟

سرطان معده (gastric cancer) به شرایطی گفته می شود که سلول‌های سرطان روی پوشش داخلی معده ایجاد شده باشند.  این نوع از سرطان ممکن است گسترش یابد و از معده به دیگر بخشهای شکم، به خصوص کبد، ریه‌ها، استخوان، دیواره شکم و گره‌های لنفاوی سرایت کند.

توده تومورال حفره شکم چیست؟

توده تومورال حفره شکم ، ناشی از رشد غیر طبیعی قسمتی از بافت داخلی شکم است که باعث به وجود آمدن یک تورم قابل مشاهده در شکم شده و باعث تغییر فرم شکم فرد می شود. فردی که مبتلا به توده تومورال حفره شکم می شود افزایش وزن پیدا کرده و علائم دیگری نظیر احساس عدم آرامش، درد و نفخ در شکم خود حس می کند. توده های شکمی انواع مختلف دارند که بسته به اینکه در کدامیک از نواحی شکم قرار گرفته و رشد کرده اند، نام های متفاوتی دارند. به طور کلی شکم به 4 ناحیه تقسیم میشود که یک توده شکمی ممکن است در یکی از این نواحی قرار گرفته باشد. از دیدگاه دیگر نیز شکم را به دو بخش تقسیم می کنند : بخش اپيگاستر (بخش بالایی شکم) و بخش پریومبیلیکال (بخش پائینی). توده های شکمی معمولا قابل درمان هستند و روش های درمانی بسته به علت به وجود آمدن توده متفاوت است. جراحی لاپاروسکوپیک توده تومورال حفره شکم یکی از راه های درمان توده شکمی می باشد.

علائم بیماری سرطان معده علائم ایجاد توده تومورال حفره شکم

علائم بیماری:

سرطان معده در مراحل اولیه خود علائم کمی دارد، که به همین خاطر تشخیص زودهنگام این بیماری را دشوار می‌کند.

• سوزش معده
  • درد در ناحیه بالای شکم و احساس سنگینی در ناحیه بالای شکم
  • دشواری در بلع (ديسفاژي) بویژه در  تومورهاي ناحيه ابتدايي معده
  • احساس  پر بودن معده همراه با درد، قبل از سیر شدن در غذا خوردن
  • تهوع، بی اشتهایی ، کاهش وزن و زردی پوست
  • وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ
  • استفراغ خونی بويژه هنگامي كه تومور در ناحيه انتهايي معده قرار دارد
  • كشف توده شكمي قابل لمس  که در اغلب موارد نشان دهنده رشد طولاني مدت و انتشار موضعي تومور است . شايعترين محل براي انتشار خوني تومور معده، كبد است.
  • كم خوني، فقر آهن در مردها و خون مخفي در مدفوع می تواند یکی از علائم احتمالی باشد.

علل ابتلا به سرطان معده:

• هيپرتروفي شديد ( رشد بيش از حد سلولها) در چين هاي معده
  • عفونت میکروبی به نام هليكوباكترپيلوري. نقش این میکروب در ابتلا به سرطان معده بسیار مهم است اما ابتلا به این میکروب ، برای بروز سرطان معده به تنهایی کافی نیست و باید عوامل خطر دیگری نیز وجود داشته باشند؛ با این حال می توان گفت 90 درصد افراد مبتلا به سرطان معده آلوده به میکروب هلیکوباکتر پیلوری بوده اند.
  • زخم هاي معده و برخي پوليپ ها (پوليپ هايي كه استعداد بدخيمي دارند)
  • گاستريت آتروفيك ( بيماري  كه در خلال آن جدار معده دچار تحليل مي شود)
  • جراحي معده در گذشته ( برداشتن قسمت انتهاي معده)
  • كاهش اسيديته معده
  • مصرف طولاني غلظت بالايي از نيترات ها در غذاهاي دودي، خشك و نمك سود
  • استفاده از رژیم های غذایی پرنمک و شور
  • مصرف سیگار، قلیان، تریاک
  • مصرف زیاد گوشت قرمز بویژه گوشت کباب شده
  • مصرف زیاد خامه پرچرب
  • مصرف نوشیدنی های داغ و از جمله چای داغ  که در مناطق شمالی کشور بسیار رایج است
  • سابقه خانوادگی

روشهای تشخیص سرطان معده:

برخی تست های تشخیصی عبارتند از:

• آندوسکوپی

آندوسکوپی که توسط لوله ای ظریف و منعطف به نام آندوسکوپ انجام می شود، به تشخیص و گاهی درمان اختلالات مربوط به سیستم گوارش از جمله مری، معده و روده کوچک کمک می کند.

• اسکن اولتراسوند

در صورتی که احتمال ابتلا به سرطان در قسمت فوقانی معده داده شده باشد، این تست از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

• تست بلع باریوم

جهت انجام این تست، مایع حاوی باریوم به بیمار داده می شود. این کار به تشخیص معده در تست اشعه ایکس کمک می کند.

• لاپاراسکوپی

در صورتی که پزشک بخواهد به بررسی داخل شکم و به دست آوردن اطلاعات و جزئیاتی در خصوص پخش شدن سرطان بپردازد، این تست انجام می شود. جهت انجام لاپاراسکوپی، لوله ای ظریف به نام لاپاراسکوپ به همراه دوربین متصل به آن از طریق ایجاد برش کوچک در قسمت انتهایی معده وارد می شود.

درمان سرطان معده:

جراحی و برداشتن تمام معده یا قسمت های سرطانی . اگر بیماری در زمان تشخیص پیشرفت کرده باشد عمل جراحی، امکان پذیر نخواهد بود. در صورت عدم جراحی به علت پیشرفت سرطان، سایر درمان ها شیمی درمانی به ندرت می توانند باعث بهبودی بیمار شوند.

درمان سرطان شامل درمان موضعی یا درمان سیستمیک است:
• درمان موضعی: عمل جراحی و پرتودرمانی، درمان‌های موضعی‌اند. جراح، سرطان موجود در معده یا اطراف آن را برداشته و یا نابود می‌کند. وقتی سرطان معده به دیگر بخش‌های بدن سرایت كرده باشد، درمان موضعی ممکن است برای کنترل بیماری در آن قسمت‌های خاص به‌كار گرفته شود.
• درمان سیستمیک: شیمی‌درمانی، درمان سیستمیک است. داروی آن وارد جریان خون شده و سرطان را در سراسر بدن نابود کرده و یا آن را مهار می‌کند.
چون درمان‌های سرطان اغلب به بافت‌ها و سلول‌های سالم نيز آسیب می‌رسانند، در درمان سرطان بروز عوارض جانبی رایج است. عوارض جانبی عمدتاً به نوع و میزان درمان بستگی دارد. عوارض جانبی برای بيماران یکسان نيست و در هر نوبت درمان تغيير مي‌كند.

عمل جراحی معمول‌ترین درمان برای سرطان معده است. نوع جراحی به میزان سرطان بستگی دارد. دو نوع عمده عمل جراحی سرطان معده وجود دارد:

• معده‌ برداری ناکامل (Subtotal):

جراح، بخشی از معدة مبتلا به سرطان را برمی‌دارد، و در صورت لزوم بخشی از مری یا رودة کوچک را نیز بر خواهد داشت. غدد لنفاوی مجاور و دیگر بافت‌ها نيز ممکن است برداشته شوند.
• معده‌ برداری کامل:

پزشک تمام معده، غدد لنفاوی مجاور، بخش‌هایی از مری و رودة کوچک و دیگر بافت‌های نزدیک تومور را برمی‌دارد. در مواردي طحال نیز برداشته مي‌شود. سپس جراح مری را مستقیماً به رودة کوچک وصل می‌کند، و با استفاده از بافت روده یک معدة جدید مي‌سازد.
در سرطان معده، نگرانی راجع به خوردن بعد از عمل جراحی، امري طبیعی است. جراح در ضمن عمل، یک لوله براي تغذیه در درون رودة کوچکتان تعبیه مي‌کند. این لوله به شما کمک می‌کند در حالی‌که دورة نقاهت را می‌گذرانید، تغذیه کافی هم دریافت کنید.
پس از جراحی، زمان بهبودي در هر شخص متفاوت است. در چند روز اول احساس ناراحتی مي‌کنید. براي مقابله با درد، داروهايي را براي شما تجويز مي‌كنند. بسیاری از بيماران که عمل جراحی معده دارند، برای مدتی احساس ضعف و خستگی می‌کنند. عمل جراحی گاهي باعث یبوست یا اسهال مي‌شود. معمولاً با بروز این علائم رژیم غذایی را تغيير مي‌دهند و يا با استفاده از دارو به مقابله با آن مي‌پردازند. گروه مراقبت از سلامت شما، علائم خونریزی، عفونت یا دیگر مشکلاتی که ممکن است نیازمند درمان باشد را در شما مورد ملاحظه قرار مي‌دهند.

پیشگیری از بیماری:

• اصلاح سبک زندگی
  • مصرف مداوم میوه و سبزیجات تازه در وعده های چندگانه طی شبانه روز
  • محدود کردن مصرف نمک و مواد غذایی شور
  • کنار گذاشتن سیگار و دخانیات
  • مراجعه به پزشک و انجام تست های غربالگری، به خصوص افراد مبتلا به اختلالاتی که احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند.

علائم بیماری:

برای اینکه فردی از وجود توده در شکم خود مطلع شود، باید به یکسری علائم و نشانه ها توجه کند. که این علائم عبارتند از :

• تورم در اطراف ناحیه ای که توده قرار دارد
  • درد در ناحیه شکم
  • احساس پری در شکم
  • افزایش وزن ناخواسته
  • ناتوانی در ادرار کردن
  • ناتوانی در مدفوع

درمان توده تومورال حفره شکم :

بسته به تشخیص پزشک، درمان ممکن است شامل دارو، جراحی لاپاروسکوپیک ، یا مراقبت های ویژه باشد. اما معمول ترین روش های درمان توده ی شکمی شامل موارد زیر می باشد:

• داروهای اصلاح هورمونی
  • جراحی حذف توده
  • استفاده از روش های کوچک کردن توده
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • لاپاروسکوپی

جراحی لاپاروسکوپیک توده تومورال حفره شکم

یکی از معمول ترین روش های درمان توده تومورال حفره شکم استفاده از روش جراحی لاپاروسکوپیک است. در حقیقت روش جراحی لاپاروسکوپیک، روشی است که در آن از ابزاری کوچک که مجهز به یک دوربین برای دیدن نواحی داخل شکم است، استفاده می شود. این دستگاه از طریق برشی کوچک در ناحیه ای مناسب، وارد شکم می شود. در حقیقت پزشک از روش لاپاروسکوپی استفاده می کند تا بتواند محل توده را در داخل شکم پیدا کند و برای حذف آن اقدام نماید.

آمادگی برای جراحی لاپاروسکوپیک

بیمار می بایستس حتما پزشک خود را از داروهایی که مصرف می کند مطلع کند. این داروها عبارتند از : کلوپیدوگرل، دارو آرتریت و وارفارین. در این صورت اگر نیاز باشد مصرف هر کدام از داروهایی که مصرف می کنید را متوقف کنید، یا دوز مصرفی آن را تغییر دهید پزشک شما را آگاه خواهد کرد.

فرد باید حداقل 6 ساعت قبل از انجام لاپاروسکوپی از خوردن هر گونه خوراکی اجتناب کند و از دو ساعت قبل از عمل، آب نخورد. البته این دستورالعمل ها را پزشک به طور کامل در اختیار بیمار قرار خواهد داد.

عمل جراحی لاپاروسکوپیک توده تومورال حفره شکم در حالت بیهوشی کامل به مدت نیم ساعت انجام می شود.