دکتر عبدالعلی رازقیاندکتر عبدالعلی رازقیاندکتر عبدالعلی رازقیان
تهران -جهت ارتباط با آقای دکتر با تلفن 09131092004تماس حاصل نمائید.
دکتر عبدالعلی رازقیاندکتر عبدالعلی رازقیاندکتر عبدالعلی رازقیان

جراحی کاهش وزن و متابولیک

جراحی‌های کاهش وزن و متابولیک درمان دیابت

جراحی‌های کاهش وزن برای افرادی مناسب است که اضافه وزن بیش از حد دارند و قادر نیستند از طریق رژیم‌های غذایی و ورزش منظم وزن خود را کاهش دهند.با این حال این جراحی‌ها جایگزین رژیم غذایی سالم و ورزش نیستند و افراد باید قبل و بعد از جراحی رژیم‌های غذایی سالم و ورزش مناسب داشته باشند.

جراحی متابولیک( درمان دیابت نوع دو)

چاقی و اضافه وزن یکی از مهم ترین ریسک فاکتور های ابتلا به دیابت نوع دو است. امروزه نقش بسیاری از هورمون های تولید شده از بافت چربی در بروز دیابت نوع دو مورد بررسی است. جراحی متابولیک، که از آن با عنوان جراحی کاهش وزن نیز یاد می شود بیش از ۲۰ سال است که در درمان دیابت نوع دو مورد توجه پزشکان قرار گرفته است. این جراحی به روش های مختلفی از جراحی ها اطلاق  می شود که منجر به بهبود فاکتورهای متابولیکی و کاهش وزن در افراد می شود. مکانیسم تاثیر این جراحی ها در بهبود فاکتور های متابولیک به طور دقیق مشخص نشده است اما تغییرات سیستم عصبی هورمونی روده و کاهش وزن به عنوان عوامل موثر در حال بررسی هستند.

عمل جراحی دیابتی یا جراحی باریاتریک یک جراحی هورمونی محسوب می‌شود که طی آن تغییر در هورمون‌های معده در نتیجه محدودیت و سوء جذب مواد مغذی، رخ خواهد داد. مطالعات بلندمدت نشان داده‌اند که جراحی چاقی منجر به کاهش محسوس وزن در طولانی‌مدت، بهبودی از بیماری دیابت، بهبود عوامل خطرساز قلبی عروقی و کاهش نرخ مرگ‌ومیر ناشی از دیابت از 40 درصد به 23 درصد خواهد شد.

ارتباط با ما

  • مطب :
    تهران -شهرک غرب،خیابان فلامک شمالی،نبش زرافشان،کوچه هفتم
    ،پلاک 11
    شنبه 5 الی 8 عصر
  • 09131092004
  • drrazeghian
مراقبت قبل از عمل معده مراقبت بعد از عمل معده جراحی متابولیک
 
4 الی 6 هفته قبل از عمل جراحی:

بیمارانی که دخانیات مصرف می کنند و یا مشروب می نوشند بهتر است 4 الی 6 هفته قبل از عمل مصرف دخانیات و مشروب را قطع کنند.

یک ماه قبل از جراحی:

دریافت هر نوع هورمونی از قبیل قرص های ضدبارداری و جایگزین های هورمونی را متوقف کنید.

سه هفته قبل از جراحی:

مصرف روزانه یک مولتی ویتامین، ویتامین ب کمپلکس و آهن (۳۲۵ میلی گرم فروس سولفات یا ۶۵ میلی گرم عنصر آهن). قبل از مصرف هرگونه داروی رقیق کننده خون، با پزشک خود مشورت کنید.

دو هفته قبل از جراحی:

مصرف هرگونه داروی گیاهی، مکمل یا ضد التهابی مانند آسپرین، اکسدرین، آلِو، نوپرین، ادویل، موترین و ایبوپروفن را متوقف کنید. اگر تا این زمان مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه را متوقف نکرده اید بهتر است شروع به ترک آنها کنید. (بیرون رفتن کامل کافئین از بدن ۱۰ تا ۱۴ روز به طول می انجامد)

یک روز قبل از جراحی:

روز قبل از جراحی تغذیه بیمار به رژیم مایعات رقیق محدود خواهد شد. رژیم مایعات رقیق شامل غذاهای رقیقی است که یا خود مایع هستند و یا در دمای اتاق به حالت مایع در می آیند. بیمار می تواند مایعات مجاز را تا ساعت ۱۲ شب بدون هیچ محدودیتی بخورد. مایعات مجاز شامل: آبگوشت رقیق (کم نمک در صورت فشار خون بالا) آبمیوه های رقیق (سیب، کرن بری و انگور) نوشیدنی های ساده با طعم میوه، ژلاتین های میوه ای، بستنی های یخی میوه ای و یا با طعم قهوه (بدون کافئین) و یا جایگزین های چای و قهوه می باشد. در صورت داشتن دیابت، مطمئن شوید که مایعات مصرفی دارای کربوهیدرات کافی برای استفاده انسولین خون می باشند. از مصرف مکمل های آهن خودداری کنید. با گذشت ۳ هفته از جراحی می توانید دوباره مصرف آهن را از سر بگیرید.

 
  فاز اول:رژیم مایعات (10 روز اول بعد از  عمل)
           روزهای اول و دوم بعد از عمل جراحی رژیم مایعات شفاف:

 برای جلوگیری از خطر کم‌آبی بدن باید مصرف روزانه آب به میزان کافی داشت که البته مصرف آب برای جلوگیری از بلع هوا و آسیب به معده باید به صورت جرعه جرعه و آرام باشد.فقط مجاز به نوشیدن مایعات شفاف می باشید.مانند :آب ،چای کمرنگ با کمی عسل و یا چای سبز یا دمنوش های گیاهی ،آبمیوه طبیعی صاف شده و بدون پالپ که به نسبت 1 به 5 با آب رقیق شده باشد.هر وعده مایعات به اندازه یک چهارم فنجان می باشد که باید جرعه جرعه و به آهستگی میل شود .

حتما یک و نیم لیتر تا دو لیتر مایعات در روز نوشیده شود یعنی حدود 6 تا 8 فنجان (هر فنجان باید به اندازه 250 سی سی باشد)

         روزهای سوم تا دهم بعد از عمل جراحی رژیم مایعات کامل:

آب –چای کمرنگ بدون شکر-آبمیوه طبیعی بدون پالپ رقیق شده به نسبت 1 به 5 –ماست کم چرب –شیر کم چرب –دوغ

         از روزچهارم بعد از عمل: 

آب گوشت یا مرغ- آب سوپ صاف شده رقیق کم چرب را اضافه کنید.

هر وعده به اندازه یک فنجان باشد.

نوشیدن یک و نیم تا دولیتر مایعات در روز الزامی است.

روز سوم تا هفتم بعد از عمل جراحی اولین ویزیت توسط جراح انجام می شود.

مواردی که باید رعایت و یا اجتناب کنید:
  • هرگز مایعات را با نی ننوشید.
  • قطع نوشیدنی های الکلی.
  • قطع نوشیدنی های شکر دار.
  • قطع نوشیدنی های گازدار.
  • قطع با محدود کردن کافئین.
  • نوشیدن سریع مایعات.
  • نوشیدن حجم زیاد مایعات در یک وعده.
  • نوشیدن مایعات سرد (مایعات باید هم دمای اتاق باشد).
فاز دوم : رژیم  غذاهای پوره ورقیق شده (10 روز دوم بعد از جراحی )
   در ابتدا غذای مورد نظر باید نرم و روان باشد.

شما باید غذاهایی که نرم و پوره شده و بدون مواد جامد به میزان کم میل کنید.شامل:پوره سیب زمینی رقیق شده با آب گوشت-پوره سبزیجات رقیق شده با آب گوشت – ماست کم چرب –سوپ میکس شده –پنیر کم چرب رنده شده-کشک خرد شده و ریز و نرم شده –ماست اسفناج یا ماست و بادمجان رقیق –میوه جات پخته شده خانگی و کورن فلکس با مقدار زیادی شیر کم چرب –تخم مرغ پخته له شده و ژله بدون قند

تمامی غذاهای مصرفی در این مدت باید بصورت نرم تهیه شده و مواد جامد با مایعاتی مثل آب –شیر بدون چربی –آب میوه بدون شکر –آب گوشت مخلوط شود .به این منظور می توان از غذا ساز با همزن دستی استفاده کرد.

حذف آبمیوه و میوه و جایگزینی  با میوه های پخته شده

میزان وعده های مورد نظر حداکثر 2 تا 3 قاشق غذا خوری یا 4/3 فنجان است . غذا باید به آرامی و بصورت لقمه های کوچک میل شود و به محض احساس سیری خوردن غذا باید متوقف شود .

نوشیدن روزانه یک و نیم لیتر آب و مایعات ضروری است که باید بین وعده های غذایی و بصورت تدریجی مصرف شده و همراه غذا نوشیده نشود.

فاز سوم:رژیم غذاهای نرم و نیمه جامد (10 روز سوم بعد از عمل جراحی)

نوع غذای مصرفی در این مدت مشابه 10 روز دوم است اما نیاز به پوره کردن غداها نیست . در این مرحله غذا در حدی که با پشت چنگال نرم شود کافی است :شامل:گوشت چرخ کرده –گوشت ماهی –گوشت مرغ –انواع سوپ و آش –تخم مرغ پخته یا املت –سبزیجات پخته و میوه فصل نرم بدون پوست –خرمای پوست گرفته

حجم غذا همچنان ثابت بوده و هر لقمه باید به خوبی جویده شود .

نوشیدن روزانه  یک ونیم لیتر آب و مایعات ضروری است که باید بین وعده های غذایی و بصورت تدریجی مصرف شده و همراه غذا نوشیده نشود .

فاز چهارم :

بیمار باید به آهستگی غذای عادی را شروع کند .بهتر است ابتدا از غذاهای نرم تر شروع سپس غذاهای سفت اضافه شود انواع حبوبات و سبزیجات –انواع خورش ها –انواع مغز ها مثل پسته و بادام و فندق و گردو بدون نمک و کمی خردشده

باید سه وعده اصلی و سه میان وعده  سالم شامل لبنیات و میوه بخورید.

باید مطمئن شوید که پروتئین کافی دریافت می کنید و ورزش را ادامه دهید. حتما حدود 2 لیتر مایعات در روز بنوشید .هر غذا باید جداگانه امتحان شود .

به دلیل محدودیت در مصرف مواد غذایی پس از جراحی بای‌پس معده، جذب برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی کاهش می‌یابد که برای جبران آن انواع مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌هایی تجویز خواهد شد. این مولتی ویتامین‌ها باید همراه غذا مصرف شود و این عمل باید تا پایان عمر ادامه یابد.

انواع جراحی باریاتریک شامل موارد زیر هستند:

روش های جراحی و میزان بهبودی دیابت:

دئودنال سوئیچ (DS) و اسلیوگاسترکتومی + دئودنوایلئال بای پس (SADI) تا 97%-98% باعث بهبود دیابت می شود.

جراحی باریاتریک می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد اگر:

  • شاخص توده بدنی شما 40 یا بالاتر است. (چاقی مفرط)
  • شاخص توده بدنی شما بین 35 - 29  است و مشکلات جدی ناشی از اضافه وزن مانند دیابت نوع دو، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید دارید. در این موارد، اگر شاخص توده بدنی شما بین 30-35 است و دچار مشکلات جدی ناشی از وزن بالا هستید، می توانید نوعی از جراحی باریاتریک را انجام دهید.

اما جراحی باریاتریک برای هر فردی که دچار اضافه وزن است مناسب نیست. شما برای این که واجد شرایط انجام جراحی باریاتریک باشید باید برخی از دستوالعمل های پزشکی را در نظر داشته باشید.

جراحی متابولیک برای چه افرادی مناسب است؟

مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده جراحی دیابت را برای افراد چاق با شاخص توده بدنی (BMI) حداقل 40 و برای افراد عادی که BMI حداقل 35 دارند و بیماری‌های پزشکی هم‌زیستی جدی مانند دیابت را توصیه می کنند. با این حال، تحقیقی جدید نشان می دهد که جراحی چاقی می تواند برای کسانی که شاخص توده بدنی‌شان از 35 تا 40 است و هیچگونه اختلال همراه ندارند یا افرادی که شاخص توده بدنی آنها 30 تا 35 بوده و به بیماری‌های همراه قابل توجه مبتلا هستند، مناسب باشد.

بعنوان مثال جراحی بای پس معده به عنوان یکی از انواع جراحی باریاتریک کمک به کاهش وزن اضافی و کاهش خطر مشکلات سلامتی ناشی از وزن بالا است. این مشکلات شامل موارد زیر می باشند:

  • بیماری رفلاکس معده به مری
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • آپنه خواب شدید
  • دیابت نوع دو
  • سکته مغزی

جراحی باریاتریک:

  • جراحی باز:برخی از انواع جراحی باریاتریک به صورت سنتی و از طریق ایجاد یک شکاف بزرگ در شکم انجام می شود.
  • جراحی به روش لاپاروسکوپی :در روش دیگری برای جراحی باریاتریک از لاپاروسکوپ استفاده می شود. لاپاروسکوپ یک وسیله لوله ای کوچک مجهز به دوربین است. لاپاروسکوپ از طریق شکاف های کوچکی وارد شکم می شود، دوربین کوچک در نوک لاپاروسکوپ امکان مشاهده و جراحی داخل شکم را بدون نیاز به باز کردن کامل شکم به پزشک می دهد. جراحی باریاتریک که به صورت لاپاروسکوپیک انجام می گیرد، دوره ریکاوری کوتاه تر و سریع تری دارد اما برای همه افراد مناسب نیست و این بسته به نظر پزشک شما دارد.

جراحی متابولیک چه عوارضی در پی دارد؟

جراحی متابولیک، مانند هر جراحی دیگری دارای خطرات و عوارضی است که باید پیش از اقدام به انجام آن مورد توجه قرار گیرند. میزان عوارض مهم و مرگ و میر در اولین ۳۰ روز پس از عمل ۲۸ درصد (مشابه عمل لاپاراسکوپیک برداشتن کیسه صفرا) است. عوارض بلند مدت بعد از عمل شامل کمبود ویتامین ها و مواد معدنی، پوکی استخوان و ندرتا کاهش شدید قند خون (هیپوگلیسمی) ناشی از ترشح بیش از حد انسولین می باشد.

در نهایت دقت شود که بیشترین کاربرد این گونه روش ها، در مورد افرادی است که به چاقی مبتلا باشند و علیرغم آموزش های تغذیه ای لازم، نتوانند با افزایش فعالیت بدنی وزن خود را کم نمایند.