جراحی های روده بزرگ

جراحی های روده بزرگ(کولون)

روده بزرگ از انتهای روده کوچک شروع شده و به رکتوم و مقعد ختم می شود؛ ممکن است زمینه هایی باعث ایجاد سرطان و رشد غیر عادی سلول ها شود، که مستعد کننده ترین عامل به وجود آورنده این زمینه، پولیپ ها هستند .سرطان های کولورکتال بیشتر در بزرگسالان و افراد مسن دیده می شوند، ولی امروزه افرادی با سن پایین تر هم می توانند گرفتار این بیماری بشوند.
پس با شناخت بیشتر در رابطه با این نوع کنسر ها، می توان زودتر آن ها را تشخیص داد و درمان در مراحل پایین تری صورت بگیرد و احتمال موفقیت آن بالا برود.

علائم سرطان روده بزرگ درمان سرطان روده بزرگ

از آن جایی که نمی توان گفت چه علامتی دقیقا نشان دهنده ابتلا به سرطان روده بزرگ است، مجموعه علامت هایی که می توانند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ باشند را ذکرمی کنیم:

• تغییر الگوی اجابت مزاج بدون علت خاصی می تواند به صورت اسهال و یا یبوست باشد و یا فرد احساس کند که هنوز به طور کامل مدفوع دفع نشده است.
  • دفع مدفوع سیاه رنگ یا مدفوع خونی و یا فقط دفع خون از مقعد؛ بدون دلیل قابل توجیه
  • احساس پری و سنگینی شکم و نفخ زیاد
  • تهوع و استفراغ بدون دلیل
  • کم خونی
  • ممکن است خود فرد درون شکم خود توده احساس کند
  • کاهش وزن زیاد و ناگهانی بدون علت خاصی
  • احساس ضعف و خستگی در طول روز در اکثر مواقع

نکته: در سرطان روده، غربالگری نقش مهم و ویژه ای دارد.
اگر در اقوام نزدیک خود سابقه این سرطان را دارید یا نشانه های آن را دارید، حتما برای غربالگری به پزشک مراجعه کنید.

درمان این سرطان اکثرا به صورت ترکیبی است و بسته به این که سرطان شما در مرحله ای است و شرایط شخص بیمار به چه صورت است، این درمان می تواند متفاوت باشد.

اساس درمان در سرطان روده بزرگ، جراحی است.
ولی در کنار جراحی در مواقع لزوم از رادیوتراپی (پرتودرمانی) و کموتراپی (شیمی درمانی) نیز کمک گرفته می شود.

انواع عمل جراحی سرطان روده بزرگ
  • کولکتومی (توتال یا پارشیال)

در کولکتومی توتال؛ کل روده بزرگ برداشته می شود، و در نوع پارشیل، بخشی از روده بزرگ را بر می دارند. در کولکتومی ممکن است نیاز به کولوستومی باشد که نوعی ارتباط و اتصال کولون به پوست شکم است (و دارای یک کیسه است)

• پولیپکتومی (تصمیم این که آیا لاپاراسکوپی برای بیمار بهتر است یا نه، با جراح شما است.)

گفتیم که پولیپ ها می توانند قویا زمینه ساز ایجاد کنسر روده بزرگ باشند. در این نوع عمل جراحی، جراح اقدام به برداشتن صرفا پولیپ ها می کند.

به طور کلی جراحی لاپاراسکوپی روده شامل فرآیندی است که طی آن بخشی از روده در درمان تومور خوش خیم و بدخیم برداشته می شود. این جراحی روشی بسیار موثر در جلوگیری از گسترش سرطان در بدن بیمار می باشد.

جراحی لاپاراسکوپی روده بزرگ هم می تواند به روش جراحی باز و جراحی لاپاراسکوپی انجام می شود و بیماران نیز روش لاپاراسکوپی را بیشتر ترجیح می دهند. از آنجایی که روند جراحی لاپاراسکوپی با برش، درد و خونریزی کمتری برای بیمار به همراه دارد و به اندازه شیوه های جراحی سنتی ایمن می باشد.

طی جراحی لاپاراسکوپی پس از بیهوشی چندین برش کوچک روی ناجیه مورد نظر ایجاد می شود و با استفاده از یک لوله کوچک که مجهز به یک دوربین پیشرفته می باشد از طریق این برش وارد بدن شده و اجزای سرطانی را از یکدیگر تفکیک می کند. وجود دوربین بر روی لوله لاپاراسکوپی و تصاویر دریافت شده به پزشک جراح کمک می کند تا روند جراحی را به طور کامل مشاهده کند تا میزان آسیب به بافت های سالم بیمار کمتر شود.

معمولا جراحان کولورکتال از جراحی لاپاراسکوپی در درمان بیماری های زیر استفاده می کنند:
  • پرولاپس رکتوم
  • نشت بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • سرطان کولون
  • بیماری های کرون
  • پولیپ هایی که با کولونوسکوپی قابل برداشتن نیستند.
  • کولیت زخم
  • سرطان های رکتوم

عوارض جراحی سرطان روده بزرگ

قطعا جراح شما قبل از عمل با توجه به شرایطتان مزایا و معایب عمل را توضیح خواهد داد. این جا به بخشی از عوارض این عمل می پردازیم:

• عفونت محل عمل
  • خونریزی و تشکیل هماتوم (لخته خون)
  • مسدود شدن روده یا ایجاد چسبندگی داخل شکم
  • ایجاد فیستول (باز شدن راهی بین دو عضوی که نباید به هم راه داشته باشند)
مزایای جراحی روده به روش لاپاراسکوپی
  • بیمارانی که تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی قرار می گیرند معمولا عمل جراحی ایمن تر و کم تهاجمی دارند و دوره ریکاوری و نقاهت کوتاه تری دارند:
  • جراحی لاپاراسکوپی آسیب کمتری به بافت های بدن وارد می کند بنابراین عوارض ناشی از بعد از جراحی بسیار کاهش پیدا می کند.
  • برش های ایجاد شده در جراحی لاپاراسکوپی بسیار کوچک بوده و احتمال بروز عفونت پس از جراحی لاپاراسکوپی بسیار کمتر خواهد بود.
  • احتمال باقی ماندن جای زخم به دلیل کوچک بودن برش ها کمتر خواهد بود و از نظر ظاهر نیز نتیجه مطلوب تری دارد.
  • بیمار پس از جراحی لاپاراسکوپی درد کمتری احساس می کند و مدت زمان کوتاه تری را در بیمارستان می گذراند.
  • پس از جراحی بیمار می تواند به زودی به محل کار خود باز گردد و به انجام فعالیت های روزانه خود باز گردد.
لازم است در صورت مشاهده هر گونه علائمی ذیل با جراح لاپاراسکوپی خود تماس بگیرید:
  • تب و لرز
  • اسهال و استفراغ به صورت مداوم